با آرایش روز بهترین هارو تجربه کنید.

با آرایش روز بهترین هارو تجربه کنید.

سیاهی اطراف چشم
تاریخ : می 28, 2022
نویسنده : Sogand Akbari

سیاهی زیر چشم

سیاهی زیر چشم 

سیاهی زیر چشم و دلایل و راه های درمان آن متعدد است. اما نگران نباشید. امروز در سایت آرایش روز به اختصار راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

سیاهی زیر چشم را مردم اغلب فکر می کنند برای خستگی و کمبود خواب است. اگرچه این مورد میتواند یکی از دلایل سیاهی زیر چشم باشد، اما دلایل دیگری برای سیاهی زیر چشم نیز وجود دارد، مانند آلرژی و یا روند پیری، که کاملا طبیعی است.

تیرگی زیر چشم بسته به رنگ پوست ممکن است بنفش یا آبی، قهوه ای تیره و یا حتی سیاه به نظر برسند. این تیرگی زیر چشم به ندرت باعث نگرانی می شوند، اما ممکن است افرادی بخواهند این تیرگی ها را از بین ببرند تا باعث خدشه دار شدن زیبایی شان نشود.

در برخی موارد،تیرگی زیر چشم می‌تواند نشان‌دهنده نیاز به تغییراتی در سبک زندگی باشد، مانند بهبود عادات مریوط به خواب و یا رژیم غذایی.

علل و عوامل ریسکی

تیرگی زیر چشم میتواند به علت منقبض شدن رگ های خونی که باعث افزایش رنگدانه یا نازک شدن پوست اطراف چشم می شود، باشد.

تمامی دلایلی که میتوانند باعث ایجاد تیرگی زیر چشم شوند، عبارتند از:

کمبود خواب یا عادات بد خوابیدن

(تب یونجه: یک واکنش آلرژیک به مواد موجود در هوا مانند گرده گل است) آلرژی، از جمله تب یونجه

هایپرپیگمانتاسیون، که زمانی اتفاق می افتد که بدن ملانین زیادی تولید می کند

کاهش سطح بافت چربی اطراف چشم

نازک شدن پوست زیر چشم

کم خونی ناشی از کمبود آهن

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

مالش مکرر چشم ها

پیری

سیگار کشیدن

ژن های ارثی

تیروئید

کم آبی بدن

( درماتیت یک واژه کلی برای توصیف التهاب پوستی است)

قطره های درمانی چشم برای گلوکوم، مانند بیماتوپروست

برخی از عوامل خطرناک برای سیاهی زیر چشم وجود دارد، مانند:

بالا رفتن سن نیز در سیاهی زیر چشم نقش مهمی دارد: از دست دادن بافت چربی و نازک شدن پوست اطراف چشم، قسمتی از پروسه پیری است. این تغییرات می‌تواند باعث شود که تیرگی اطراف چشم در افراد مسن‌تر مشخص‌تر است. گودی زیر چشم و قسمتی که در آن اشک جمع میشود، منبعی است که می تواند باعث سیاهی زیر چشم شود و با بالا رفتن سن مرتبط است.

قومیت هایی با رنگ پوست تیره :

تیرگی زیر چشم، در افرادی با رنگ پوست تیره تر شایع تر است و افراد رنگین پوست را بیشتر از سفیدپوستان تحت تاثیر قرار می دهد. گمان بر این است که علت بوجود آمدن این عامل خطرناک، تغییر رنگدانه ها باشد.

ژنتیک: سیاهی زیر چشم می تواند دلیل ارثی داشته باشد. یک منبع معتبر تحقیقاتی عنوان کرده است که اگر فردی سیاهی زیرچشم داشته باشد، این سیاهی ها ممکن است در برخی دیگر از اعضای خانواده نیز ظاهر شود.

درمان های خانگی

ممکن است افراد  بتوانند با درمان های خانگی ساده، سیاهی زیر چشم را کاهش دهند. اگرچه برخی از این درمان‌ها از نظر علمی ثابت نشده‌اند، اما ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشند، زیرا بسیاری از آنها ارزان هستند و عوارض جانبی نیز ندارند.

خواب بیشتر

تاثیرات خواب بر سیاهی زیر چشم

افراد باید اطمینان حاصل کنند که هر شب به اندازه کافی و خوابی با کیفیت دارند تا این امر به کاهش و یا جلوگیری از سیاهی زیر چشم کمک کند. بالا بردن سر و ارتفاع بیشتر روی بالش، ممکن است به کاهش سیاهی و تورم زیر چشم کمک کنید.

خیار

استفاده از برش های خیار بر روی چشم،  ممکن است باعث تسکین چشم های خسته شود و تورم را نیز کاهش دهد. محتویات آب و ویتامین سی خیار ممکن است به تغذیه و آبرسانی پوست کمک کند.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد روی چشم ها می تواند رگ های خونی را منقبض کند و تیرگی زیر چشم را کاهش دهد.

چای کیسه ای

چای کیسه ای ممکن است به کاهش سیاهی و پف زیر چشم کمک کند زیرا کافئین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و گردش خون را در اطراف چشم تحریک می کند. شما میتوانید دو کیسه چای را در آب بجوشانید و سپس روی هر دو چشم قرار دهید. ابتدا چای کیسه ای جوشانده شده را در یخچال قرار دهید. این امر اثر خنک کننده ای برای چشم ها خواهد داشت. شما می توانید از چای کیسه ای سیاه، سبز و یا دمنوش استفاده کنید.

فیشال

گردش خون کند در اطراف چشم ها می تواند باعث ایجاد تیرگی شود. ماساژ ملایم اطراف چشم می تواند به بهبود گردش خون کمک کند.

محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان

کرم های صورت و محصولات زیر چشمی که حاوی آنتی اکسیدان هستند و همچنین ویتامین هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند مثل ویتامین سی و ای ممکن است به کاهش تیرگی زیر چشم کنند.

آرایش

اگرچه آرایش سیاهی زیر چشم را تغییر نمی‌دهد، اما ممکن است برخی از افراد بخواهند از کانسیلر به منظور کاهش تیرگی زیر چشم استفاده کنند.

درمان های پزشکی

اگر با درمان های خانگی از شر سیاهی زیر چشم خلاص نشدید، می توانید برای مشاوره در مورد درمان دارویی به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید.

گزینه های درمانی دارویی عبارتند از:

کرم های موضعی

کرم های سفید کننده می توانند به کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کنند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • هیدروکینون
  • ترتینوئین
  • ترکیبی از هر دو

افراد ممکن است نیاز به استفاده از هیدروکینون برای حداقل 3 ماه داشته باشند تا تاثیر آن را ببینند..

  کوجیک اسید

کوجیک اسید و سیاهی زیر چشم

گزارش ها نشاندهنده این است که کوجیک اسید در درمان سیاهی زیر چشم موثر است.

کوجیک اسید یک محصول طبیعی است که از دو گونه قارچ به دست می آید. با این حال باید  بدانید که عوارض جانبی اسید کوجیک می تواند شامل درماتیت تماسی و قرمزی پوست باشد.

اسید آزلائیک

افراد ممکن است از اسید آزلائیک برای درمان هایپرپیگمانتاسیون (تیرگی) زیر چشم استفاده کنند و استفاده طولانی مدت از آن نیز بی خطر است.

ویتامین سی موضعی

تحقیقی به بررسی اثرات لوسیون در درصد ویتامین سی در درمان تیرگی زیر چشم طی مدت شش ماه پرداخته است. این لوسیون در رفع تیرگی زیر چشم موثر بود.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی، با استفاده از اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسید گلیکولیک، می تواند به روشن شدن هایپرپیگمانتاسیون و یا همان تیرگی زیر چشم کمک کند. افراد همچنین میتوانند از لایه بردارهای شیمیایی و ترکیبش با کرم های موضعی برای تاثیر بهتر استفاده کنند.

لیزر

لیزر درمانی می تواند یک درمان موثر برای سیاهی زیر چشم باشد. روش های لیزر کم خطر تر، مانند لیزرهای رنگی یا دایود پالس، خطر ایجاد زخم و یا سایر عوارض جانبی را کاهش میدهد.

 

فیلر

فیلر زیر چشم

 

اگر نازک شدن پوست و یا از دست دادن بافت چربی باعث سیاهی زیر چشم شود، فیلر ممکن است گزینه ای مناسب باشد. افراد می توانند پلاسمای غنی از پلاکت یا ژل اسید هیالورونیک را در ناحیه زیر چشم تزریق کنند.

عمل جراحي

نوعی جراحی به نام بلفاروپلاستی می تواند به شما کمک کند که از شر سیاهی زیر چشم که ناشی از رسوب چربی یا پوست اضافی در اطراف چشم است، خلاص شوید. زیر چشم بسیار پوست نازکی دارد و مردم همیشه باید در مورد عوارض جانبی احتمالی آن صحبت کنند.

آنها همچنین باید مطمئن شوند که فقط یک متخصص پوست خبره هر گونه اقدامات پزشکی را برای این ناحیه انجام می دهد. اگر افراد داروهای خاصی مانند بیماتوپروست برای گلوکوم مصرف می کنند، پس از قطع مصرف دارو، این تیرگی ها از بین می روند.

جلوگیری

افراد می توانند با توجه به فاکتورهای سبک مناسب زندگی از بروز سیاهی زیر چشم جلوگیری کنند.

  • خواب کافی و کاهش استرس

محققان دریافتند که استرس، سیاهی زیر چشم را افزایش می دهد، در حالی که استراحت و عادات زندگی سالم، این تیرگی را کاهش می دهد.

  • محافظت از چشم در برابر نور خورشید: استفاده از عینک آفتابی که محافظ یو وی که چشم را میپوشاند.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب زیر چشم می تواند به پیشگیری یا کاهش سیاهی زیر چشم کمک کند.
  • ترک سیگار و کاهش مصرف الکل: سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل می تواند روند پیری بدن را تسریع کند و ممکن است سیاهی زیر چشم را افزایش دهد.

 

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید کمال تشگر را داریم. برای مشاهده محصولات سایت، روی این قسمت کلیک کنید.

با نظرات خود برای ما انرژی ارسال می کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ریزش مو

ریزش مو

ریزش مو و عوامل دخیل در آن درود بر همراهان همیشگی سایت آرایش روز. امروز قصد داریم در این مقاله شما

ادامه... »
پوست دهیدراته

پوست دهیدراته

علائم پوست دهیدراته و راه های درمان آن پوست دهیدراته چه علائمی دارد؟ راه های درمان پوست کم آب چیست؟ پوست

ادامه... »